we hadden colextie - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van okkerse1 - WaarBenJij.nu we hadden colextie - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van okkerse1 - WaarBenJij.nu

we hadden colextie

Door: m g okkerse

Blijf op de hoogte en volg

13 Juli 2011 | Filipijnen, Manilla


Zo dan!!
we hadden colextie afgeleopen vrijdag
ja ze doen dat iedere week er wort dan met onze enorme kamper naar de grote markt gereden
en dan komen ze meestal savons weer terug. Het voorraad hok is dan weer gevuld en ze geven dan een feest maal!! met enorme hoeveelheden fruit.
Ik was wel eens benieuwd wat zich daar nou afspeelde! dus vroeg ik aan een van de monks of ik niet een keer me kon? Op colextie?? ja jij wil mee????? uuuuuuuuu (enige twijfel) ja!!
ok ja wat mij betreft wel!! maar dan is het wel het beste als je vermomt gaat als monk!!
na dat had ik zelf ook al in gedachten dus kreeg ik een monke pak aangemeten die ik 2 dagen op me bed had laten rusten om aan het iede te wennen.

de vrijdag trok ik me pak aan en gingen we eerst bananen verzamelen bij een plantage
werkelijk hele hopen groene rakers lagen daar die niet de geschikte vorm hadden (te klein) voor de export
we moesten ze zelf in zakken verzamelen dus na wat heneweer gelop met enorme zakken vol over een spek glade binne plaats haden we een outo vol bananen! (12 zakken)
het bleek ook voor de nonnen te zijn die op een andere plek leven, en voor de distrubtie van de mass feeding (voedsel maken en uitdelen aan de armen) ze waren nog groen dus voor een paar weken hadden we ef genoeg. de boel wert uitgaladen en vervolgens kwamen er lege kratten weer zakken en wat grote tonnen aan boord.
En vertrok de karavaan naar de markt
het was nog vroeg volgens de oper monk, en vrij druk~! we stonden op een hoek van de markt er waren er al moniken bij de fruit afdeeling gedropt.
en wij stonden nu bij de groenten.

ik zal even schetsen hoe het er ongeveer uit ziet! het is een beetje zo als wij dat hebben in de zomer met een markt! hier is het dan alleen wel 300 keer zo groot.
ze staan er met hun groente uitgestald langs de weg en er is nog een heeel groot gedeelte overdekt!! ze verkopen er na genoeg alles! van geredschap kleding tot vis en een enorme vlees hal waar wij uiteraart niks te zoeken hebben. De markt hier is permanent en iedere dag tot savons laat open en spot goedkoop (vind ik dan)

als alle zakken zijn uitgedeeld en als ook ik er een toegewezen krijg vraag nog ef wat nou presies het plan is?? naa gewoon zo als normaal!! normaal?? eeee en wat is hier normaal dan??
want voor mij is hier niks normaal momenteel
ok luister wij gaan met zen 2 de linker kant van de markt af en de andere paken de andere kant volg mij maar gewoon

joties loopt met zijn nog lege zak langs de eerste kraam roept na mas kar!! (en groet) en wacht geduldig tot de desbetrefende kraam eigenaar omkijkt en een hand je vol lange bonnen in ze zak werpt
hij zecht dat ik de andere kant maar moet doen dus sta ik daar met me lege zak in me monke tenu na man skar te roepen, maar de dame van de kraam kijkt in eerste intantie niet op of om. Dus herhaal ik de groet nog maar een keer nu wel op een dusdanige wijze dat ze niet meer om me heen kan NA MAN SKAR!
Ze kijkt nog all moelijk als ze mij met me lege zak ziet staan grijnzen! ze wijfeld wat, kijkt wat om zich heen naar de enorme berg met tomaten! en beluit een handje vol en me zak te doen salamat!! roep ik nog steets met me alerliefste lach op me gezicht
het werkt wel!! met veel geduld stug blijven staat en bedelende glim lach had ik na de eerste rij wel zo veel verzameld dat ik het in iedergeval zelf niet meer op kon vreten!!
we moesten terug naar de verzamel plek om de eerste 2 volle zakken daar neer te zetten
het bleek dat we wel bekend waren daar!! en soms gaven de eigenaren zo veel!! ik kon me zak all vullen met een soort langwerpige komkommer!! maar jo ties snelde al naar me toe dat ik die maar moest laten wand dat lust geen mens!! (zijn ook inderdaat erg zuur maar wel super gezond)
aan het einde van de rit hadden we alle 12 zakken vol!! ik had zoveel op gehaald dat ik mijn eigen markt kraam kon opzetten!! dat bedelen is zo stom nog niet!!

en het was maar goed ook wand de zondag was er weer en mass feeding in een gebied waar de overstroming het harts was aangekomen. Een zeer arme wijk langs de rand van davau houten huizen waren weg gespoeld en er waren daar de meeste doden gevallen.
Sochtens wert er all begonnen!! we moesten ook nog koken voor 40 schoolkinderen! die met ons me gingen naar de mas feeding!! dus dat wort een hele hoop groenten snijden en cocusnoten pellen en grinden. Inmiddels al aardig thuis in het koken daar. Het snijden van de divv soorten aardapelen
het doormidden slaan van de oude cocusnoten het leeg raspen er van. om het daar na met water uit te knijpen waarna we de overgebleven melk weer gebruiken als zoet maker (erug lekker)
3 grote containrs vol met een soort licht bruinig papje van rijst de cocus melk en groenten mix.
4 broeders gingen mee! de 40 schoolkinderen in hun eigen bus! en ik belande in de auto van dada mantra waar ik plaats mocht nemen naast een zeer aantrekelijke dame die na later bleek ik ook al op internet had ontmoet! maar die de intensie had om non te worden.
Was wel gezz

de eerste stop was bij een grote brug we moesten naar benden en ik zag er een ravage aan houte planken delen van huisjes bager en kleding. De mensen hadden hun plek gevonden nu onder de brug en leefden daar met 17 gezinnen!!. Het eten en de voedsel paketten en kleding waren hier wel erug op zijn plek!! alles wert geordend uitgedeeld onder luit gezang van de moneken en ik
er waren zo als altijd erg veel kinderen.

De regering heeft geen plek voor deze mensen!! dus wonen ze op pleken die erg gevoelig zijn voor dit soort catastroves. dada heeft al vele malen gezecht dat ze een plek moeten krijgen in de samenleving!! en met behulp van geld weer een eigen bestaan op te bouwen!. wat dat betreft doet deze organisatie enorm goed werk!! ze lenen geld aan de armen om een klein bedrijfje op te zetten (het langs de weg verkopen van zelf gemaakte koekjes bijv) ze helpen daar bij de mensen om de boel op te starten en ze moeten ook laten zien dat produktief blijven!! als de boel goed draait kunnen ze een grotere lening krijgen voor bijvoorbeeld kleding zaak
er zijn all vele brijfjes (1500) als deze die geheel zelfstandig draaien en daar me ook kleine inkomsten genareren voor de organisatie.

De volgende stop was een wijk achter de grote weg, bij de kerk wert het spul uitgeladen de kinderen kwamen uit alle uithoeken!! en zooooo lief!! tham wat een schatjes!! ze stonden netjes in de rij te wachten op hun eten ons gezang babanam kivelam!! hadden ze vrij snel onder de knie dus na een half uur hadden we een hele horde etende en luit zingen kinderen om ons heen!!
wekelijk geweldig!!!!! ik kreeg er een brok van in me keel!! moest natuurlijkop de foto!!
toen we weg gingen wert er nog steets gezongen en gezwaait
wat is dit toch heeeeeeerlijk om te doen.

Donaties zijn nog steets van harte welkom!!
als het niet lukt met overmaken
stuur mij dan ef een mail okkerse1@hotmail.com
kunnen we kijken hoe we dat op lossen

land pilipijnen
naam ananda marga
adres pracaraka samgha
plaats davau
rekening nummer 301010002440
bank asia united bank
adres davau city
plaats davau
bic aubkphmm

onze dank is groot
m g okkerse
and dada mantra



  • 13 Juli 2011 - 17:14

    Marjon:

    Mooi verhaal, snap wel dat je ontroerd was, je bent helemaal op je plek zo te horen, leuke foto met die kinderen er om heen, jij valt wel op er tussen :D

    Groetjes & X Marjon

  • 13 Juli 2011 - 19:53

    Sandra:

    Leuke en mooie ervaring.. al die kindjes zou niet goed voor mij zijn.... zou ze dan wel mee willen nemen naar huis. Leuke foto goed te zien dat het zo goed met je gaat.

    Groetjes Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

my only one lady

philipijnen

Recente Reisverslagen:

22 December 2012

zwanger

02 December 2012

Update word aan gewerkt wel ef wat nieuws

13 Juli 2012

zorgen in parra

04 Juli 2012

weekende weg

04 Juli 2012

weekentje weg

Actief sinds 24 Okt. 2010
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 43831

Voorgaande reizen:

06 December 2010 - 06 December 2011

my only one lady

01 Oktober 2013 - 30 November -0001

workaway

Landen bezocht: